Blog

Είστε σίγουροι ότι δεν τρώτε γλουτένη;

Γράφει η
Όσοι έχουν εξαλείψει από την διατροφή τους τη γλουτένη, θα πρέπει εκτός από τα προφανή συστατικά που αναγράφονται στα προϊόντα, να είναι σε θέση να αποκωδικοποιούν κάποιες λέξεις ή φράσεις που ενδεχομένως να κρύβουν ίχνη γλουτένης. Τέτοιες λέξεις είναι  «τηγανισμένο», «προτηγανισμένο», «επικαλυμμένο», «τραγανό», ή «κρούστα».

Η γλουτένη είναι μια  πρωτεΐνη που περιέχεται στο σιτάρι, στη σίκαλη και στο κριθάρι. Υπάρχουν αρκετές τροφές και ποτά που υπάρχουν ποσότητες γλουτένης. Αλλά ακόμα περισσότερα είναι τα τρόφιμα στα οποία «κρύβεται» η γλουτένη.

  • Σάλτσες, μαρινάτες και ζωμούς: Η γλουτένη μπορεί να είναι βρίσκεται σαν συστατικό σε συμπυκνωμένους ζωμούς που περιέχουν αλεύρι ή που αρωματίζονται με σάλτσα σόγιας ή ξίδι βύνης. Σάλτσα σόγιας είναι ένα κοινό συστατικό σε πολλές μαρινάδες και σάλτσες που σερβίρονται σε εστιατόρια και πωλούνται στα σουπερμάρκετ. Η σάλτσα σόγιας περιέχει κάτι περισσότερο από σόγια, διότι οι περισσότερες μάρκες της σάλτσας σόγιας περιέχουν σιτάρι, και θα πρέπει να αναγράφεται στην ετικέτα. Ορισμένες μάρκες περιέχουν μόνο φασόλια σόγιας και είναι χωρίς γλουτένη.
  • Επεξεργασμένα κρέατα: Λουκάνικα, αλλαντικά, κρέας ρολό, μπιφτέκια-κεφτέδες, διότι περιέχουν συχνά σιτάρι ως υλικό πληρώσεως. Για παράδειγμα, έτοιμα μπιφτέκια για χάμπουργκερ, μπορεί να περιέχουν τριμμένη φρυγανιά ή το σουρίμι (απομίμηση κρέατος καβουριού) επίσης περιέχει ίχνη γλουτένης.
  • Χορτοφαγικά προϊόντα: Πολλά χορτοφαγικά προϊόντα σαν εναλλακτική λύση αντί για κρέας, όπως μπιφτέκια λαχανικών και λουκάνικα για χορτοφάγους, περιέχουν σέηταν, επίσης γνωστή ως γλουτένη σίτου ή αλεύρι ή τριμμένη φρυγανιά. Επιπλέον, η απομίμηση μπέικον συνήθως περιέχει γλουτένη.
  • Σούπες: Πολλές κονσερβοποιημένες ή σε σκόνη σούπες περιέχουν νουντλς (noodles) και κατ' επέκταση περιέχουν και γλουτένη. Επιπλέον, πολλές σούπες έχουν περιέχουν αλεύρι, για να αποκτήσουν κρεμώδη υφή.
  • Επεξεργασμένες πατάτες: οι πατάτες δεν περιέχουν γλουτένη, αλλά τα πατατάκια και οι προτηγανισμένες ή και οι κατεψυγμένες πατάτες μπορούν να περιέχουν ίχνη γλουτένης. Τα  πατατάκια, για παράδειγμα, ενδέχεται να είναι καρυκευμένα με ξίδι βύνης ή να περιέχουν άμυλο σίτου. Προσοχή στα εστιατόρια που χρησιμοποιούν κατεψυγμένες τηγανιτές πατάτες, που έχουν μια λεπτή στρώση αλευριού για να είναι πιο τραγανές. Επιπλέον, κάποια τρόφιμα μπορεί να ψηθούν ή να τηγανιστούν σε λάδι που να έχει μολυνθεί από άλλα τρόφιμα που περιείχαν γλουτένη.
  • Αυγά και ομελέτες: Τα αυγά από τη φύση τους δεν περιέχουν γλουτένη.  Ωστόσο, αρκετά εστιατόρια μπορεί να προσθέτουν ζύμη τηγανίτας για να αποκτήσει μια ομελέτα πιο αφράτη υφή. Επιπλέον, ακόμη και αν το μίγμα των αυγών δεν περιέχει γλουτένη, είναι πιθανό να μολυνθεί, αν ψηθεί σε τηγάνι που προηγουμένως ψήθηκαν τρόφιμα που περιέχουν γλουτένη, όπως για παράδειγμα τηγανίτες.
  • Άλλες τροφές που περιέχουν γλουτένη είναι μίγματα τυριών χαμηλής συνήθως περιεκτικότητας σε λιπαρά, γαλακτοκομικά προϊόντα όπως γιαούρτι ή κρέμες γάλακτος ή παγωτό που περιέχουν υλικά πληρώσεως ή πρόσθετα, προϊόντα που περιέχουν τροποποιημένο άμυλο τροφίμων, άμυλο τροφίμων, υδρολυμένη φυτική πρωτεΐνη, σταθεροποιητές, ή υποκατάστατα λίπους ή υποκατάστατα, μπύρα, τζιν, ουίσκι, καφές με γεύσεις, ψωμί, δημητριακά, βρώμη, κρουασάν, κριτσίνια, μπισκότα, κράκερς, κέικ, γλυκά με παντεσπάνι, σιμιγδάλι, κουσκούς, φρυγανιές, ζυμαρικά.
  •  
Το καλάθι είναι άδειο