Blog

Εμπλουτίστε την διατροφή σας με βιταμίνη Ε και προστατευτείτε από ένα πλήθος σοβαρών ασθενειών

Γράφει η

Η βιταμίνη Ε, γνωστή και ως α-τοκοφερόλη, είναι ένα ισχυρό λιποδιαλυτό αντιοξειδωτικό, που καταπολεμά τη βλαβερή δράση των ελευθέρων ριζών.

Προς αυτή την κατεύθυνση, η βιταμίνη Ε συνεργάζεται και με άλλα αντιοξειδωτικά, όπως η βιταμίνη C και το σελήνιο.

Με λίγα λόγια, εμποδίζει τις αντιδράσεις των χημικών εκείνων ενώσεων, που οξειδώνουν τα λιπαρά οξέα στον εγκέφαλο και στο αίμα, σταματούν τη φυσιολογική λειτουργία των κυττάρων και επιταγχύνουν τη γήρανση των ιστών.

Η συγκεκριμένη βιταμίνη προσφέρει την προστασία της με ποικίλους τρόπους:

Η βιταμίνη Ε εμποδίζει την αρτηριοσκλήρωση, δηλαδή τη σταδιακή απόφραξη των αρτηριών, που επέρχεται καθώς μεγαλώνουμε.

Με λίγα λόγια, η βιταμίνη Ε εισέρχεται στο μόριο της LDLχοληστερόλης, αναστέλλοντας την καταστροφική οξείδωση της, η οποία προκαλείται από τις επιθέσεις των ελευθέρων ριζών.

Συνεπώς, σταματά το φράξιμο, τη στένωση και την καταστροφή των αρτηριών, εμποδίζοντας τη δημιουργία της στεφανιαίας νόσου.

Η βιταμίνη Ε αναζωογονεί και δυναμώνει το ανοσοποιητικό σύστημα.

Σύμφωνα με έρευνα της Δρ Σιμίν Μεϊντάνι, διατροφική ανοσολόγος στο Πανεπιστήμιο Ταφτς των ΗΠΑ, η χορήγηση βιταμίνης Ε -υπό μορφή συμπληρωμάτων σε δόσεις των 400 ή 800 IU ημερησίως- σε άτομα ηλικίας άνω των εξήντα ετών, επανέφερε το εξασθενημένο, με την πάροδο των ετών, ανοσοποιητικό τους σύστημα, “σχεδόν στην κατάσταση που είναι το ανοσοποιητικό σύστημα ενός νέου ανθρώπου”.

Ως ισχυρό αντιοξειδωτικό, η βιταμίνη Ε προστατεύει τις ίνες κολλαγόνου από την καταστροφική δράση των ελευθέρων ριζών που οδηγούν στις ρυτίδες, ανακουφίζει την ξηρότητα του δέρματος και προάγει την απαλότητά του.

Επίσης, προστατεύει το πιο ακραίο στρώμα της επιδερμίδας μας από την ζημιά που προκαλεί η UV ακτινοβολία, περιορίζοντας τη δυνατότητα για ηλιακά εγκαύματα.

Η βιταμίνη Ε προσφέρει σημαντική προστασία κατά του καρκίνου.

Η αντικαρκινική δράση της βιταμίνης αυτής αποδίδεται κυρίως στις ανοσο-διεγερτικές της ιδιότητες.

Μελέτες έχουν δείξει ότι άτομα με χαμηλά επίπεδα βιταμίνης Ε στο αίμα τους, είναι κατά 50% πιο επιρρεπή στην ανάπτυξη όλων των μορφών καρκίνου.

Τέλος, μετά από έρευνες, πολλοί επιστήμονες κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι η βιταμίνη Ε, μέσω της βελτίωσης της κυκλοφορίας του αίματος στον εγκέφαλο, συμβάλλει στην επιβράδυνση και παρεμπόδιση της απώλειας πνευματικών και εγκεφαλικών λειτουργιών, όπως η προσβολή από τη νόσο Αλτσχάιμερ.

Εμπλουτίστε τώρα κιόλας την διατροφή σας με την βασική αυτή βιταμίνη, βρίσκοντάς την στις παρακάτω τροφές.

1. Αμύγδαλα
Τα αμύγδαλα είναι μια από τις καλύτερες πηγές βιταμίνης Ε. Αν δεν σου αρέσουν στη γεύση μπορείς πολύ εύκολα να αντικαταστήσεις με γάλα αμυγδάλου. Πάντως σίγουρα το καλύτερο για εσένα θα είναι να τα καταναλώσεις ωμά.

2. Ηλιόσποροι
Μπορείς γενικά να καταναλώνεις σπόρους που είναι πλούσιοι σε βιταμίνη Ε, όπως οι ηλιόσποροι, η κολοκύθα και το σουσάμι. Στην ουσία, τρώγοντας μόνο το ¼ του φλιτζανιού ηλιόσπορους παίρνεις το 90,5% της συνιστώμενης ημερήσιας ποσότητας βιταμίνης Ε που χρειάζεται ο οργανισμός σου.

3. Σπανάκι
Το σπανάκι μπορεί να μην είναι το πρώτο λαχανικό που θα προσθέσεις στη σαλάτα σου όμως θα έπρεπε, αφού είναι είναι μια από τις καλύτερες πηγές ασβεστίου αλλά και βιταμίνης Ε. Μόλις ένα φλιτζάνι βρασμένο σπανάκι σου παρέχει με περίπου το 20% των ημερήσιων αναγκών σου στην εν λόγω βιταμίνη.

4. Αβοκάντο
Γενικότερα, ξέρουμε πως δεν είναι και ιδιαίτερα συνηθισμένο στη μεσογειακή διατροφή μας, όμως αποτελεί μια από τις πιο νόστιμες και πλούσιες πηγές βιταμίνης Ε. Μάλιστα, είναι πανεύκολο να το ενσωματώσεις στη διατροφή σου, αφού μπορείς να προσθέσεις φέτες αβοκάντο στη σαλάτα σου ή στα σάντουιτς σου!

5. Φουντούκια
Τα φουντούκια μπορούν να αποτελέσουν ένα ιδανικό σνακ κατά τη διάρκεια της μέρας. Τρώγοντας μια μικρή ποσότητα μπορείς να καλύψεις περίπου το 20% των ημερήσιων αναγκών σου σε βιταμίνη Ε.

6. Μπρόκολο
Το μπρόκολο έχει θεωρηθεί ένα από τα καλύτερα τρόφιμα αποτοξίνωσης, αλλά αποτελεί επίσης και μια από τις πιο υγιεινές τροφές με υψηλή περιεκτικότητα σε βιταμίνη Ε. Μόλις ένα φλιτζάνι μπρόκολο θα σου δώσει το 4% των ημερήσιων αναγκών σου, ποσοστό χαμηλότερο από τα υπόλοιπα τρόφιμα της λίστας, όμως σίγουρα είναι μια από τις πιο υγιεινές τροφές που μπορείς να φας καθημερινά.

7. Ελιές
Από το απλό ελαιόλαδο ως τον καρπό της ελιάς, προσθέτοντας αυτήν την εξαιρετική τροφή στη διατροφή σου καταφέρνεις να καλύψεις ένα μεγάλο ποσοστό της καθημερινής σου ανάγκης για βιταμίνη Ε. Ένα φλιτζάνι ελιές μπορεί να σου δώσει περίπου το 20% της ημερήσιας συνιστώμενης ποσότητας, φρόντισε όμως να μην το παρακάνεις με το λάδι στα φαγητά σου.

8. Μαϊντανός
Ο μαϊντανός αποτελεί ένα εξαιρετικό μυρωδικό που μπορεί να δώσει τέλεια γεύση στα φαγητά σου, αλλά ταυτόχρονα και να σε γεμίσει με θρεπτικές ουσίες, ανάμεσα σε αυτές και η βιταμίνη Ε. Δοκίμασε να προσθέσεις φρέσκο μαϊντανό σε σαλάτες και διάφορα πιάτα. Ο ξερός μαϊντανός θα σου παρέχει επίσης μια σημαντική ποσότητα βιταμίνης, όμως όσο πιο φρέσκο είναι ένα τρόφιμο, τόσο το καλύτερο.

9. Ψάρια
Τα ψάρια είναι από τις λίγες τροφές που περιέχουν τόσα πολλά θρεπτικά συστατικά, ανάμεσα στα οποία είναι και η βιταμίνη Ε. Αν θελήσεις να εμπλουτίσεις τον οργανισμό με αυτή τη βιταμίνη μέσω αυτής της τροφής, προτίμησε κυρίως ψάρια όπως η πέστροφα, ο σολομός και η ρέγγα.

Να σημειωθεί ότι τα φρούτα και τα λαχανικά δεν είναι τροφές πλούσιες σε βιταμίνη Ε. Είναι η μοναδική περίπτωση βιταμίνης που τα φρούτα και τα λαχανικά περιέχουν τόσο μικρές ποσότητες. Αυτό συμβαίνει διότι η βιταμίνη Ε είναι λιποδιαλυτή, δηλαδή υπάρχει σε τροφές που περιέχουν λίπος. Στην πραγματικότητα η βιταμίνη Ε είναι και η ίδια λίπος. Έτσι αν κάνετε δίαιτα και αποφεύγετε την κατανάλωση λιπών ίσως να παίρνετε μικρότερη ποσότητα από το κανονικό. Οι ημερήσιες ανάγκες για τον ενήλικα άνθρωπο εκτιμώνται περίπου στα 15 mg. Οι συνιστώμενες ημερήσιες ποσότητες βιταμίνης Ε είναι:

Για μωρά έως 1 έτους: 4-5 mg,
Για παιδιά 1 έως 8 ετών: 6-7 mg,
Για παιδιά 9 έως 13 ετών: 11 mg
Για έφηβους και ενήλικες: 15 mg,
Κατά την εγκυμοσύνη και τον θηλασμό: 19 mg.

Συμπληρώματα και συνθετικό χάπι
Τέλος, θα πρέπει να ξέρετε πως αν παίρνετε συμπληρώματα βιταμίνης Ε με τη μορφή χαπιού δεν θα έχετε όφελος αν το στομάχι σας είναι άδειο. Φροντίστε να παίρνετε τη βιταμίνη Ε όταν έχετε φάει τροφές που περιέχουν λίπος. Σε μια έρευνα που έγινε, τα άτομα που λάμβαναν 25 mg βιταμίνη Ε ως συμπλήρωμα με τη μορφή χαπιού μαζί με άλιπο γάλα αύξησαν την ποσότητά της βιταμίνης στο αίμα τους μόνο 3% ενώ θεωρητικά θα έπρεπε να την αυξήσουν 1.300%.

Η βιταμίνη Ε απορροφάται από το σώμα όταν στο στομάχι υπάρχουν συγχρόνως τροφές που περιέχουν λίπος. Όπως είπαμε η βιταμίνη Ε είναι λιποδιαλυτή, άλλωστε πρόκειται και η ίδια για ένα λιπαρό μόριο το οποίο υπάρχει κυρίως σε τροφές που περιέχουν λίπος.

Υπάρχει όμως και κάτι άλλο που έχει μεγάλη σημασία σχετικά με τα συμπληρώματα της βιταμίνης Ε: περιέχουν συνήθως μια συνθετική μορφή η οποία απέχει από τη φυσική μορφή της βιταμίνης Ε. Όχι μόνο η συνθετική μορφή περιέχει μόνο την άλφα-τοκοφερόλη (και όχι τις υπόλοιπες μορφές) αλλά αποτελείται από ισομερή μόρια της άλφα-τοκοφερόλης που δεν είναι η μορφή που βρίσκεται στη φύση. Το 87,5% του συνθετικού χαπιού της βιταμίνης Ε (τα επτά από τα οκτώ μόρια) αποτελείται από ισομερή της άλφα-τοκοφερόλης τα οποία δεν είχαν καταναλωθεί ποτέ από οποιοδήποτε άνθρωπο πριν το 1968 όταν κυκλοφόρησε στην αγορά το πρώτο συνθετικό χάπι της βιταμίνης Ε.

Μην αγοράζετε λοιπόν συμπληρώματα βιταμίνης Ε στη συνθετική της μορφή διότι υπάρχουν υπόνοιες ότι κάνει κακό στην υγεία. Πως μπορεί κάποιος να καταλάβει ότι αγοράζει συνθετική βιταμίνη Ε; Αν η ετικέτα του συμπληρώματος δεν γράφει τίποτα ή γράφει dl alpha-tocopherol είναι συνθετική ενώ αν γράφει d alpha-tocopherol είναι φυσική. Φυσικά η τιμή της φυσικής μορφής τη βιταμίνης Ε είναι αρκετά μεγαλύτερη από την συνθετική.

Πηγή:
http://goo.gl/e3XTMq
http://goo.gl/8TeUH9
http://goo.gl/K72DQQ

Δείτε επίσης

Το καλάθι είναι άδειο