Blog

Βιορυθμός μια λέξη που σημαίνει αρμονία

Γράφει η
Μια λέξη που ακούγεται συχνά τα τελευταία χρόνια είναι «βιορυθμός». Το άκουσμα της μας κάνει να χαμογελάμε συγκαταβατικά γιατί, έτσι ξαφνικά που έχει εισχωρήσει στο λεξιλόγιο μας, την κατατάσσουμε αυτόματα στις καινούργιες «λόξες» των φανατικών της υγιεινής ζωής. Στην ουσία όμως δεν είναι τίποτε το παράξενο ή το καινούργιο.
Σε όλη τη διάρκεια της ζωής μας, ο οργανισμός μας καθορίζεται από ρυθμούς. Η καρδιά που χτυπάει, η αναπνοή, ο σφυγμός, είναι οι πιοεύκολα διακριτοί και οι πιο γρήγοροι αλλά υπάρχουν κι άλλοι, όπως για παράδειγμα ο ρυθμός του ύπνου και του ξύπνιου που ακολουθεί τον 24ωρο κύκλο της μέρας και της νύχτας, ο ρυθμός των ορμονών(π. χ. ο 28ήμερος κύκλος της γυναίκας), ο ρυθμός ανανέωσης των κυττάρων.
 
Για την ιατρική, ιδιαίτερα την «δυτική» οι ρυθμοί αυτοί ήταν –τουλάχιστον μέχρι πρόσφατα- ένα φαινόμενο χωρίς ιδιαίτερη σημασία. Τα τελευταία χρόνια όμως, πολλοί επιστήμονες από την Ιαπωνία, την Αυστραλία, την Καλιφόρνια ως τη Γερμανία και την Αυστρία άρχισαν να μελετούν περισσότερο τους ρυθμούς αυτούς. Διαπίστωσαν λοιπόν, ότι όλοι αυτοί οι ρυθμοί του σώματος μας δεν είναι ανεξάρτητοι και άσχετοι ο ένας απ’ τον άλλο αλλά εναρμονίζονται μεταξύ τους όπως οι μουσικοί μιας ορχήστρας. Όσο πιο υγιής είναι ένας οργανισμός, τόσο πιο αρμονικό το αποτέλεσμα, όπως στη μουσική, όπου ήχοι διαφορετικών συχνοτήτων μπορούν να αποτελέσουν όλοι μαζί μια αρμονία.
 
Φάνηκε λοιπόν σε πολλές έρευνες, ότι υγεία δεν σημαίνει μόνο να λειτουργούν καλά μεμονωμένα ζωτικά όργανα αλλά και να βρίσκονται σε αρμονική σχέση με όλα τα υπόλοιπα ώστε να μην διαταράσσεται ο ρυθμός τους. Τα αποτελέσματα ήταν συγκλονιστικά, π. χ. σε σχέση με την εμφάνιση και την εξέλιξη διαφόρων μορφών καρκίνου.
 
Δεν χρειάζεται όμως να προχωρήσουμε τόσο πολύ. Τις πρώτες ενδείξεις, ότι μέσα στο σώμα μας επικρατεί δυσαρμονία μας τις δίνουν τα συναισθήματα μας. Κακή διάθεση, ατονία, αδυναμία να συγκεντρωθούμε, νευρικότητα, ανησυχία, αυπνίες, όλα αυτά που μπορούμε με μια λέξη να τα ονομάσουμε «στρες», μπορεί να είναι η προειδοποίηση ότι έχουμε ξεπεράσει το όριο μέχρι το οποίο το σώμα μας μπορεί να επανέλθει από μόνο του στον κανονικό του ρυθμό.
  
Φαίνεται όμως πως οι ρυθμοί που επικρατούν έξω από μας, στην καθημερινή μας ζωή έχουν τέτοια ένταση και μας επιβάλλονται με τόση πίεση που μπορούν να μας παρασύρουν τόσο ώστε να παραβιάζουμε χωρίς να το καταλαβαίνουμε τον φυσιολογικό και απαραίτητο για την σωματική και ψυχική μας υγεία ρυθμό του οργανισμού μας. Όταν η δουλειά περιμένει και στιβάζεται, όταν οι ημερομηνίες πιέζουν, όταν οι δυνατότητες για στιγμές αποφόρτισης είναι λιγοστές ή χρησιμοποιούνται σε δραστηριότητες που δεν μας “χαμηλώνουν την ένταση”, τότε μέσα μας η αρμονία των πολλών διαφορετικών ρυθμών μετατρέπεται σε χάος.
 
Πώς μπορεί όμως κανείς να διατηρήσει τους δικούς του ρυθμούς, όταν τριγύρω επικρατεί… χάος;
 
Οι ειδικοί της –όπως ονομάζεται- χρονοιατρικής και της εργασιακής ψυχολογίας προτείνουν:
  
Τι να ΜΗΝ κάνετε:
   
- στρες διαρκείας χωρίς τις απαραίτητες παύσεις (π. χ. μαραθώνιοι δουλειάς, οδήγησης, πολύωρες συνεδριάσεις)
 
- “ξεγέλασμα” της κούρασης με όλο και πιο δυνατό καφέ
 
- πολύωρη έκθεση σε έντονα αλλά μονότονα ερεθίσματα (τηλεόραση, κομπιούτερ, έντονη μουσική, π. χ. τέκνο)
 
- -ελάττωση του ύπνου χωρίς να τον αναπληρώνουμε μέσα στη μέρα
 
- -άτακτος ρυθμός ζωής χωρίς συγκεκριμένες ώρες φαγητού, ύπνου, χαλάρωσης (άνθρωποι που δουλεύουν σε νυχτερινές βάρδιες πρέπει να δίνουν ιδιαίτερη έμφαση στη διατήρηση κάποιων έστω ρυθμών)
 
 
Τι να κάνετε:
 
 
- σταθερές ώρες ύπνου (τη νύχτα!) και φαγητού (τη μέρα!)
 
- Διαλείμματα την κατάλληλη στιγμή! ( σε 90 λεπτά δουλειάς, τα 15 θα πρέπει να αφιερώνονται, χωρίς τύψεις, στην χαλάρωση, χάζεμα έξω απ’ το παράθυρο, ευχάριστη κουβέντα, βόλτα, γιατί όχι έναν υπνάκο!)
 
- Σεβασμός στον προσωπικό σας ρυθμό (πρωινός ή βραδυνός τύπος) με βάση τα παραπάνω
 
- πραγματικός ελέυθερος χρόνος (σαββατοκύριακα, διακοπές) χωρίς στρες ψυχαγωγίας
 
- μια δραστηριότητα ή ένα άθλημα που να σας ευχαριστεί πραγματικά (χωρίς οθόνη!)
 
 
  

Δείτε επίσης

Το καλάθι είναι άδειο