Blog

Διατάσεις πριν και μετά τη γυμναστική

Γράφει η

Ο ρόλος των μυϊκών διατάσεων

Ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα που έχει να λύσει ο αθλούμενος είναι το όριο επιβάρυνσής του. Aπαιτούνται τουλάχιστον 24 ώρες προκειμένου ο οργανισμός να είναι έτοιμος για την επόμενη επιβάρυνση χρειάζεται μεγάλη προσοχή στο σχεδιασμό της προπόνησης.

Για την αποφυγή δυσάρεστων περιστατικών είναι αναγκαία η σωστή προετοιμασία του για έντονες επιβαρύνσεις όσο και η αποκατάσταση μετά από αυτές.

Σε αυτό το σημείο ο ρόλος των μυϊκών διατάσεων είναι πολύ σημαντικός. Οι διατάσεις είναι στατικές κινήσεις που βοηθούν στην επιμήκυνση των μυών για την χαλάρωσή τους, εκμεταλλευόμενες όλο το εύρος κίνησης και παρέχοντας ευκαμψία και ελαστικότητα.

Τα oφέλη του stetching

Αν επιχειρούσαμε να σκιαγραφήσουμε την αναγκαιότητα που έχουν οι διατάσεις πριν και μετά κάποια δραστηριότητα, θα περιελάμβανε τα εξής:

- Οι διατάσεις συμβάλλουν στη βελτίωση της επίδοσης, στην ευλυγισία, στο συγχρονισμό κινήσεων, στο κυκλοφορικό σύστημα, στο να χαλαρώνει το σώμα, και να αποφεύγεται η καταπόνηση των μυών και των αρθρώσεων.

- Βελτιώνουν την επίδοση, αυξάνοντας το εύρος των κινήσεων, με αποτέλεσμα οι ασκήσεις γίνονται πιο αποτελεσματικές. Ένας πιο εύκαμπτος μυς είναι πιο δυνατός, επειδή μπορεί να συσπάται με πιο αποτελεσματικό τρόπο. Η ευλυγισία/ευκινησία είναι ένα ουσιαστικό κομμάτι για την αποφυγή τραυματισμών, ειδικά εάν χρησιμοποιούνται ασκήσεις που περιλαμβάνουν ένα μεγάλο εύρος κίνησης, ή που τεντώνουν έντονα τους μυς.

- Η βελτίωση του συντονισμού της κίνησης και του έλεγχου μιας συγκεκριμένης μυϊκής ομάδας, επιτρέπει μια κίνηση πιο φυσιολογική και άνετη. Κάνοντας διάταση σε ένα μυ, ο αθλητής μαθαίνει να τον αισθάνεται καλύτερα, να γνωρίσει την ακριβή θέση του στο σώμα και επομένως να επικεντρώνεται καλύτερα σε αυτόν κατά τη διάρκεια της προπόνησης.

- Βελτίωση του κυκλοφορικού συστήματος. Κάνοντας διατάσεις στο τέλος προπόνησης κάθε μυϊκής ομάδας, ελαύνουμε τη συμφόρηση στα αγγεία εξ αιτίας των ασκήσεων, κι έτσι βελτιώνεται η κυκλοφορία του αίματος και διευκολύνει την ανάρρωση.

- Μειώνεται η μυϊκή καταπόνηση. Μετά από μια έντονη προπόνηση, δημιουργούνται τραβήγματα στους μυς, κάτι σαν μικρό-τραύματα Κάνοντας διατάσεις τακτικά, μειώνεται αυτή η καταπόνηση. Το ίδιο ισχύει και για τις αρθρώσεις. Μια άσκηση που απαιτεί βαριά κιλά όπως το squat μπορεί να «συρρικνώσει» το σώμα έως 5 χιλιοστά! Η πίεση που ασκείται στους σπόνδυλους είναι πολύ μεγάλη κατά τη διάρκεια της άσκησης, γι' αυτό η διάταση είναι απαραίτητη μετά, ώστε να χαλαρώσουν οι σπόνδυλοι και οι αρθρώσεις.

- Χαλάρωση: Οι διατάσεις, στο τέλος κάθε προπόνησης, συμβάλλουν στην ξεκούραση του σώματος η επιστροφή σε μια πιο «ήρεμη» σωματική κατάσταση: πέφτουν οι παλμοί και δημιουργείται μια αίσθηση χαλάρωσης και ηρεμίας.

Πως εκτελούνται;

Πολύ σημαντικό να γνωρίζεις πως πρέπει να κάνεις τις διατάσεις για να είναι όντως ωφέλιμες. Αρχικά να ξέρεις ότι στις διατάσεις απαιτείται χαλαρό σώμα. Ένα σφιγμένο σώμα, που ενώ προσπαθεί  να διαταθεί ταυτόχρονα ασκεί αντίσταση και βράχυνση του μυός δεν μπορεί να χαλαρώσει. Ακόμα η κίνηση πρέπει να γίνεται με απόλυτο έλεγχο, ειδικά όταν οι ασκήσεις έχουν να κάνουν με βελτίωση της ευλυγισίας που υπάρχουν πιο έντονες υπερεκτάσεις-πιέσεις. Η ταχύτητα είναι ένα ακόμα στοιχείο που πρέπει να προσέξεις. Λειτούργησε αργά, χωρίς βιασύνη. Γι’ αυτό συστήνεται η yoga, γιατί έχει απαραίτητο στοιχείο τον έλεγχο και την ομαλή μετάβαση των κινήσεων. Ένα ακόμα στοιχείο της yoga, ωφέλιμο για τις διατάσεις είναι η αναπνοή. Όσο πιο ελεύθερα αναπνέεις χωρίς να διακόπτεις την ανάσα σου ή να την αυξάνεις λαχανιάζοντας τόσο το σώμα ανταποκρίνεται πιο ανώδυνα και άνετα. Την επόμενη φορά που θα διατείνεις κάποιο μυ, θυμήσου να δοκιμάσεις να εκπνεύσεις, αφού έχεις πάρει βαθιά εισπνοή. Παρατήρησε το σώμα να χαλαρώνει, ν’αφήνεται ελεύθερος ο μυς και να εκτελείται πιο άνετα η διάταση.

Μην ξεχνάς, πίεσε μέχρι εκεί που νιώθεις τη διάταση, χωρίς να νιώθεις αίσθημα πόνου. Αν πονάς το σώμα σε προειδοποιεί και πρέπει να επανατοποθετηθείς στη στάση σε πιο άνετη θέση αυτή τη φορά, χωρίς να παραμερίζεις τα τεχνικά στοιχεία.

 

Πολυμέσα

Το καλάθι είναι άδειο